• Log in with Facebook Log in with Twitter Log In with Google      Sign In    
  • Create Account
  LongeCity
              Advocacy & Research for Unlimited Lifespans


Adverts help to support the work of this non-profit organisation. To go ad-free join as a Member.


Photo
- - - - -

Swedish article criticizing Kurzweil's visions


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Shoe

  • Guest, F@H
  • 135 posts
  • 1

Posted 04 August 2008 - 10:46 PM


Kurzweil tänker smått

I think the author is wrong on many points (if not every), but I don't have time to write a lengthy reply. Your comments on the article?

Edited by Mind, 28 September 2008 - 03:33 PM.


#2 Splicer

  • Guest
  • 25 posts
  • 0
  • Location:Sweden

Posted 06 August 2008 - 10:50 PM

Kurzweil tänker smått

I think the author is wrong on many points (if not every), but I don't have time to write a lengthy reply. Your comments on the article?

ETA: The title should say "criticiZing".

Jag är inte transhumanist så jag har lite svårt för Kurzweil. Han är en debattör och författare mer än en vetenskapsman. Jag tycker personligen att han och tranhuminister över lag(dom få som finns) mest verkar ägna sig åt att producera påståenden med årtal och klappa varandra på axeln.

-Splicer

#3 VictorBjoerk

  • Member, Life Member
  • 1,763 posts
  • 91
  • Location:Sweden

Posted 06 August 2008 - 11:15 PM

Jag tycker Kurzweil ofta kommer med överoptimistiska och orealistiska påstånden.Han hävdar tex att hans biologiska ålder är 20 år yngre än hans verkliga och att han "nästan stoppat sin biologiska klocka" med hjälp av sina 250 kosttilsskott och keleringsterapier osv...

Men han har faktiskt haft rätt i många påståenden angående den exponentiella tekniska utveckligen osv...

sponsored ad

  • Advert

#4 Splicer

  • Guest
  • 25 posts
  • 0
  • Location:Sweden

Posted 07 August 2008 - 12:54 AM

Jag tycker Kurzweil ofta kommer med överoptimistiska och orealistiska påstånden.Han hävdar tex att hans biologiska ålder är 20 år yngre än hans verkliga och att han "nästan stoppat sin biologiska klocka" med hjälp av sina 250 kosttilsskott och keleringsterapier osv...

Men han har faktiskt haft rätt i många påståenden angående den exponentiella tekniska utveckligen osv...


Han påminner mig lite om Deepak Chopra. Dom rör sig båda i domäner där dom inte kan kritiseras. Om han påstår att singulariteten inträffar 2040 därför han kan rita en rak kurva på ett papper. Vem är jag att kritisera honom för det? Han kan göra vilka påståenden han vill så länge det handlar om framtiden. Han upprätthåller illusionen av exakthet genom att använda diagram, årtal och hightech terminologi.

Det finns ett klipp där en häcklare frågar honom om han känner till någon teknologi som växer enligt det gyllene snittet:

Jag tycker om det där klippet.

-Splicer

#5 aikikai

  • Guest
  • 251 posts
  • 0

Posted 28 September 2008 - 06:36 AM

Edit: Deleted text..

Edited by aikikai, 28 September 2008 - 06:37 AM.





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users