• Log in with Facebook Log in with Twitter Log In with Google      Sign In    
  • Create Account
  LongeCity
              Advocacy & Research for Unlimited Lifespans


Adverts help to support the work of this non-profit organisation. To go ad-free join as a Member.


Photo
- - - - -

Ipred-lagen


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 VictorBjoerk

  • Member, Life Member
  • 1,763 posts
  • 91
  • Location:Sweden

Posted 31 March 2009 - 09:59 PM


Så....Exakt nu träder Ipred-lagen i kraft i Sverige.

Vad är era åsikter om den?

Diskutera! :)

Personligen tycker jag den är gräslig.

#2 Johan

  • Guest, F@H
  • 472 posts
  • 9
  • Location:Sweden

Posted 31 March 2009 - 10:11 PM

Då den huvudsakligen är skapad för att stoppa olaglig fildelning tror jag inte att den kommer påverka något alls särskilt mycket. De stora fildelarna kommer med allra största sannolikhet att hitta sätt att ta sig runt den, så den enda som påverkas är nog medel-Svensson som kanske laddar ner en skiva någon gång ibland, och det gör nog ingen större skillnad. Personligen tycker jag inte om den särskilt mycket.

(Det känns lite udda att skriva på svenska på ImmInst...)

#3 we8283awj39

  • Guest, F@H
  • 2 posts
  • 0

Posted 01 April 2009 - 04:47 PM

Personligen hoppades jag på att det handlade om ett aprilskämt men så kul ska vi visst inte ha det.

I opinionsundersökningarna svarar merparten av de tillfrågade att deras beteende inte kommer påverkas av att lagen träder i kraft. Jag tror dock att Antipiratbyrån skulle tjäna ganska mycket på att sätta dit ett par Svenssons, gärna så fort som möjligt, för att visa resten av befolkningen att detta är på allvar. (Å andra sidan, om folk slutade fildela så skulle väl dessa nissar bli arbetslösa? Knepigt. Fast vid det laget kanske de skulle kunna ta ut en fet pension och flytta utomlands (om inte annat för att slippa riskera att bli lynchade av upprörda svenskar när de är på väg till mataffären.))

Ipred och hela fildelningsdebatten är för övrigt ett tydligt tecken på hur den konservativa mentalitet som råder i samhället inte hänger med i teknologins fortskridande utveckling. Folk, i synnerhet äldre människor (som även råkar vara den grupp som representerar majoriteten av både företagsledare inom musik/film-industrierna samt riksdagsinvalda politiker) har helt enkelt inte hunnit anpassa sig. Industrierna måste rätta sig efter kundernas intressen, efterfrågan styr produktion och allt vad det heter. Så småningom hittar man säkert en balans där båda parter är nöjda, men det kommer nog dröja ett tag.

Jag läste eller hörde någon uttrycka sig som så att "i stället för att arbeta mot teknologin måste man acceptera teknologins utveckling och lära sig arbeta med den" och det tycker jag slår huvudet på spiken. Det råder inget tvivel om att utvecklingen går framåt; teknologin vet inga gränser. Frågan är om vi är redo.

Hej på er förresten!

Edited by Jens, 01 April 2009 - 04:52 PM.


sponsored ad

  • Advert

#4 Johan

  • Guest, F@H
  • 472 posts
  • 9
  • Location:Sweden

Posted 18 April 2009 - 07:27 AM

Resultatet blev 1 års fängelse och 30 miljoner kronor i skadestånd. De lär visserligen överklaga, så det tar nog några år innan en eventuell dom blir slutgiltigt fastställd.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users