- - - - -

highly sensitive/endorphine/nmda

endorphine

• Please log in to reply
41 replies to this topic

#1 jfrancisco

• 49 posts

Posted 23 March 2014 - 09:58 AM

Hello longecity i got an article from an orthomoleculaire i once visted he says that this my main probleme. Its about highly sensitive people and endorphine resisstancy.
How can i supplement this probleme.
Do i need to.take nmda antagonist and something like d phenylalanine (he says the d form works for 60% of the people) i now its not that easy.
Btw i exercise 3 times a week and use cronometer
And am on effexor. Please read the info i translated it from Dutch.

http://translate.goo...fw8i4BkyjHGS_wQ

#2 abcmanomandriepunt1

• 133 posts
  • NO

Posted 23 March 2014 - 11:51 AM

hoi!

I've read about dopamine and hyper sensitive people, since i'm one of them myself. There are many ways to increase dopamine besides phenylalanine or other agonists like p5p.

I personally benefit from things that keep cortisol in balance like ashwagandha. I don't think nmda antagonists will do you any good and that's dangerous stuff. Some agonists on the other hand, like n-acetylcysteine and sarcosine, improve dopamine signaling. There are many other things that might facilitate dopamine release or things that might be worth looking into : CILTEP, Uridine, ATP, NGF, NAD+.

however you probably won't fix your hyper sensitivity with supplements or medicines. you can maybe feel a little bit better, but it's better to accept the fact that your sensitive then keep trying to look for a cure for you personality, which isn't there. And it can always can get worse, believe me.

good luck and be carefull since effexor works a bit on dopamine as well. A bit of dopamine is good, but too much is a bad thing.

sponsored ad

• Advert
Advertisements help to support the work of this non-profit organisation. To go ad-free join as a Member.

#3 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 23 March 2014 - 12:09 PM

Tnx for your reply from my understanding effexor works mostly on serotonin at the dosage of 150mg. And above that on the rest (not sure).
But my probleme is i am super stress sensitive easely tired And overwhelmd.
And when i take something like tyrosine or welbutrin my head goes racing and anxiety al over the place. But stilll no feeling of pleasure or motivation. So i need some reliefe any opinions?
Ashwaganda makes me more sleepy.

#4 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 23 March 2014 - 12:15 PM

Can t edit. But i am not sure i need agonist like
D serine glycine nac etc.
Or aNtagonists. Like magnesium zinc huperzine a
Pregnogelone etc. (From my reading these are antagonists).
I just need something to start with.

#5 abcmanomandriepunt1

• 133 posts
  • NO

Posted 23 March 2014 - 12:40 PM

i meant huperzine a with nmda antagonists, but also ketamine and other drugs. Reading some users reports I don't believe huperzine a is very safe.

Well i personally benefit more from nmda agonists for cognition and depression.

Pregnenolone enhances nmda functioning, and taking magnesium and zinc (zinc not in too high dosis) doesn't sound like a bad idea. I found a low dose zinc really calms me down, however i can't tollerate magnesium since it has a very wierd overstimulating psychological effect on me. Have you tried magnesium and zinc? it doens't sound like a dangerous trial and error.

#6 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 23 March 2014 - 01:15 PM

What i take for now is the uridine stack (dont feel anything but will finish the bottles).
I take a multi and magnesium and alcar. Will add some zinc to it tnx.
I am thinking about adding pregnogelone/glycine
And/or Sam-e .
I need more energy but most dopamine
enchanging (spelling?) Supps/meds makes me
paranoid and anxious, so i dont know what to do?

#7 abcmanomandriepunt1

• 133 posts
  • NO

Posted 23 March 2014 - 01:24 PM

that's why i would be carefull with direct dopamine agonists like phenylalanine.

There are other ways. N-acetylcysteine sounds like something for you, since your possible bipolar as well. It's being used in many psychiatric diseases, addiction, etc.

I would be carefull with NGF if your possible bipolar, but if your just depressed lion's mane might be something for you as well. It works awesome for my depression and gives me the feeling i can handle things more easily.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3044191/

Mechanisms of action of N-acetylcysteine (NAC). Top to bottom: increased activity of cystine–glutamate antiporter results in increased activation of metabotropic glutamate receptors on inhibitory neurons and facilitates vesicular dopamine release

#8 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 23 March 2014 - 02:56 PM

Tnx for the tip.
I dont know why i react so bad to dopamine supps and meds.
That s why i tought of bipolar

#9 abcmanomandriepunt1

• 133 posts
  • NO

Posted 23 March 2014 - 03:39 PM

oh, well i can't tollerate most dopamine agonists as well. Maybe a comt +/+ gene thing, or maoi, where dopamine doens´t get broken down. It's speculative but well, you at least know to avoid it.

it doens´t mean your bipolar, there are lots of people who can´t tollerate dopamine agonists. schizophrencs, bipolar, but also the sane ones. Have you got a proper diagnose? the feeling overwhelmed comes with a lot of disorders. I'm not a fan of diagnoses, but it makes it easier to find out what's really going on.

#10 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 23 March 2014 - 06:06 PM

Sry for my late reply. Diagnosis is difficult i dont like it too but i need something so i can work on my problem. I haven t found a sup that works.
Maoi comt.?what do you mean by that? I know the maoi mmeds like parnate and narrdil.i am not hypychondriac but whant something to work better.

Sry for my late reply. Diagnosis is difficult i dont like it too but i need something so i can work on my problem. I haven t found a sup that works.
Maoi comt.?what do you mean by that? I know the maoi mmeds like parnate and narrdil.i am not hypychondriac but whant something to work better.

#11 abcmanomandriepunt1

• 133 posts
  • NO

Posted 23 March 2014 - 06:26 PM

Well it's speculative. I think that people who react bad to dopamine agonist (me too) might have trouble breaking it down, or experience trouble from the dopamine build up. That's the work of the COMT gene. If it's ++ you make too much and have trouble breaking it down.

If you're -- you have trouble synthesising it or trouble with too little neurotransmitters building up.

I'm gonna test it at 23andme and since i'm hppd'er or schizo I think i have the ++ thing going on. It's still speculative but sometimes it's better to speculate then sit still.

Schizophrenia, bipolar. anxiety and depression are all diseases associated with a specifik COMT genes.

If you have a tendency to build up dopamine or have trouble breaking it off, i would highly recommend you to don't take drugs and watch out with supplements since i suspect that you have a higher posibbiltiy then other people to develop some serious shit. Anxiety and depression is no fun either, but it can always get worse. (hppd/bipolar/schizo/depersonalization)

Edited by tylerdurden, 23 March 2014 - 06:32 PM.

#12 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 23 March 2014 - 06:54 PM

Tnx for your explanation and advice.
I am also thinking of cbd oil.
But i need to start slow.
You tried something like that?
I can get that very easy here in the netherlands

#13 abcmanomandriepunt1

• 133 posts
  • NO

Posted 23 March 2014 - 07:04 PM

i don't know what that is, how would i benefit from it?

I smoked quite some pot since i'm dutch as well, but considering my condition I'm positive it won't do much good anymore. It always made me feel nauseous, so looking back i don't even know why i even smoked. Maybe because my friends did it, but i never enjoyed it that much. I haven't smoked pot in 2 years now.

Is cannabis not associated with psychosis, anxiety, dissociation and panic attacks? or is this something different?

http://www.gezondhei...sartikelID=1283

#14 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 23 March 2014 - 07:15 PM

Cbd something that s in it but the thc is more anxiety and psychosis related.
(Cbd word zelfs als anti psychoticum gebruikt)
I never smoked but it.sounds interesting for anxiety. But not depression i think.
http://www.apollyon.nl/cbd-olie/

#15 formergenius

• 708 posts

Posted 23 March 2014 - 09:18 PM

Sorry, but I figured this might be easier for the OP in Dutch. I hope that's fine.

Hmm ik zou die tekst met een flinke korrel zout nemen. Volgens deze tekst zou een flinke paaf Salvia je moeten helpen (wat ik trouwens ten zeerste afraad). Overigens geven ze overal wel een citation voor, maar niet voor de uitspraak over dat sensitiviteit wordt veroorzaakt door endorfine. Daarnaast klopt het niet helemaal; ze zeggen dat endorfines zorgen voor NMDA antagonisme, maar als je dan naar dat artikel gaat wat ze citen, dan staat er dat MOR agonisme wel postsynaptische NMDARs activeert.
Zo heb je bijvoorbeeld er ook staan: "Bovendien fungeren de NMDA receptoren als een dopamine antagonist, ze blokkeren de werking van dopamine" Ehh, een receptor die als antagonist fungeert? Ja hoor.. dat is toch echt wel afhankelijk van of je het nou activeert of deactiveert. En dan "Deze receptor staat voor verbondenheid, vergeving, doorvoelen zonder angst en het opkomen voor zichzelf en de eigen behoeften.".... en schizophrenie, cognitieve stoornissen, dissociatie... "Exendo heeft vorig jaar een behandelplan uitgewerkt dat efficiënt is gebleken in het herstellen van de KOR (dynorphin) werking." Daar zou ik dus heel skeptisch over zijn hoor.. Hoe willen ze dat bewijzen?

Als je NMDA aan wilt passen, zou ik beginnen met co-agonisten.

Zou je wat specifieker kunnen zijn in je symptomen?
P.S. Je zei dat je makkelijk aan CBD olie kan komen? Voor zover ik weet verkopen ze alleen maar hash olie in de shops, hier zit dus behoorlijk wat THC in. Zou toch eens kijken online of je daar iets goeds kan vinden, of kijk in de CBD thread op deze site.

Edited by formergenius, 23 March 2014 - 09:18 PM.

#16 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 23 March 2014 - 09:34 PM

I reply in dutch.
Jah ik zal het idd met een korrel zout nemen.
Mijn symptomen zijn angst depressie en af en toe disscotiatie. (Mijn pa heeft ptsd btw). erg
Licht/pijn gevoeligheid veel in mijn hoofd zitten.
Ooit ook add diagnose gehad. Vermoeidheid.trillende spieren.
Ik bedoelde ook alleen betreft de cbd.

Cbd bedoelde ik ook online. Kan nooit editen btw

#17 formergenius

• 708 posts

Posted 24 March 2014 - 10:51 AM

Lijkt me idd dat je voornamelijk angstklachten hebt. Dat ADD lijkt me secundair daaraan; angst kan immers de cognitie ernstig verstoren. Ik raad NMDA antagonisten en KOR agonisten af; deze kunnen dissociatie veroorzaken of verergeren. Qua CBD zou ik minimaal 50mg, liefst 100mg, onder de tong nemen. In ieder geval altijd onder de tong; simpelweg doorslikken is zonde, tenzij je ook maag en darmklachten probeert op te lossen. Heb je wel eens Kava geprobeerd? Is in Nederland geloof ik verboden of zoiets onzinnigs, maar heb zelf geen problemen gehad met het importeren daarvan.

Edited by formergenius, 24 March 2014 - 10:51 AM.

#18 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 24 March 2014 - 11:07 AM

Bedankt voor je reply ik zal er rekening mee houden.
En de cbd gaan uitproberen.
Kava heb ik overigens nooit gebruikt en ga het even opzoeken. Maar wat betreft fe antagonisten zou je dan ook geen magnesium zink huperzine a
Memantine en taurine kunnen gebruiken
Want dit zijn ook antagonist en.
En glycine d serine sarcosine en nac zijn agonisten toch?

#19 formergenius

• 708 posts

Posted 24 March 2014 - 01:47 PM

Nou, magnesium, huperzine A, taurine, en zink zullen wel relatief meevallen; ik bedoelde meer dingen zoals Memantine, wat toch wat heftiger is. Huperzine A is overigens ook een AChEI; dat je daar rekening mee houd i.v.m. andere eventuele cholinergische middelen. Sarcosine is een partiele co-agonist; d.w.z. dat het minder efficient bind aan de co-agonist zetel van de NMDAR dan andere NMDAR co-agonisten zoals D-serine. Overigens is D-serine ook efficienter dan glycine zelf, dus (dit weet ik niet zeker) geloof ik dat glycine en partiele agonist is. Partiele agonisten kunnen onder omstandigheden waarbij er efficientere agonisten zijn, werken als antagonisten omdat ze dan dus concurreren met elkaar, waardoor vervolgens er relatief minder receptor activatie optreed. Daarentegen is Sarcosine wel een GlyT-1 inhibitor, d.w.z. dat het de heropname van glycine remt, waardoor er dus meer extracellulaire synaptische glycine beschikbaar is.
NAC werkt een beetje anders; daar weet ik eerlijk gezegd niet zo heel veel van, maar lijkt me op zijn minst dat het je niet erger zou maken. Pregnenolone is trouwens ook het proberen waard; veel mensen hebben hier goede resultaten mee. Eventueel zou je nog bij de dokter je pregnenolone waardes kunnen laten testen voordat je er mee begint. Qua NMDAR activatie zou je mijnsinziens het beste kunnen beginnen met D-serine proberen, daarna Sarcosine. Eventueel misschien ook D-Aspartate, maar daar zijn de meningen over verdeeld m.b.t. excitotoxiciteit.

edit: Je zou ook kunnen kijken naar Dimethylglycine (DMG). Als ik het correct herinner, wordt dat omgezet naar sarcosine en glycine.

Edited by formergenius, 24 March 2014 - 01:50 PM.

#20 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 24 March 2014 - 03:05 PM

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg alleen is het voor mij een beetje lastig om aan d serine en sarcosine te kopen supplementen sites verkopen alleen glycine etc.
Enig idee waar ik sarcosine en d serine in nl kan vinden.
Ik vind namelijk alleen glycine en op iherb de
pregnogelone (het schijnt dat de sulfaat versie
veel beter is maar minder te krijgen is weet je hier iets van?)

#21 abcmanomandriepunt1

• 133 posts
  • NO

Posted 24 March 2014 - 03:54 PM

Sarcosine heb ik via hinmeijer besteld, alleen duurt de bezorging wel heel lang (ong. een maand). Ik ga er van uit dat het voor consumptie geschikt is gezien een andere forumgenoot het ook via daar heeft besteld en hij leeft nog. Ik heb ook een tijdje DMG gebruikt en voelde mij er best goed bij, minder gedissocieerd voornamelijk, maar dat kan meerdere redenen hebben omdat het ook de aanmaak van neurotransmitters bevordert.

#22 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 24 March 2014 - 04:09 PM

Bedankt voor je reply toevallig net die site tegengekomen. Zit zelf te te denken om het via smartpowders te bestellen want een maand is wel heel lang. Wat is overigens hetgeen waar jij het best baat bij hebt betreft dissociatie? Of iets anders.
Lions mane of sarcosine of is dit appels met peren vergelijken?

#23 abcmanomandriepunt1

• 133 posts
  • NO

Posted 24 March 2014 - 04:30 PM

Lion's mane en N-acetylcysteine heb ik het meeste baat bij. Ik moet hierbij vermelden dat ik naast dissociatie ook met milde schizo symptomen kamp samen met CFS en ik ben misschien niet helemaal te vergelijken met de doorsnee gedissocieerd persoon. Ik ben zo ongelofelijk gefrituurd geweest dat het haast onmogelijk was om nog slechter eraan toe te zijn, waardoor ik misschien duidelijker een effect merkte dan iemand die niet zo ver weg was en dezelfde supplementen probeerde. Om het even uit te leggen : ik was 0 en gebruikte NAC en ging naar 5. Nu zit jij misschien al op 4 en ga je naar 5 en voel je iets minder effect, you catch my drift haha :P?

Sarcosine weet ik nog niet want die ga ik nog uitproberen.

Heel veel mensen reageren positief op NAC dus ik zou die sowieso proberen. Lion's mane ook, zeker voor depressie, dat haalt je echt uit je hoofd. Beide zijn voor mij cruciaal.

Ik denk dat je verder misschien baat hebt bij wat van die kruiden die je cortisol in balans houden zoals ashwagandha ed. Zink en magnesium staan er ook om bekend om kalmerend te werken.

#24 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 24 March 2014 - 04:57 PM

Ik snap wat je bedoeld ik ben ook flink van de weteld geweest, misschien niet zo erg als jij maar het is geen pretje in ieder geval.
Magnesium zink multi aswaghanda en omega 3gebruik ik al.nac ooit al eens gebruikt maar misschien niet juiste dosis.
Ik ga eerst voor de lions mane daarna de
sarcosine denk tnx

#25 formergenius

• 708 posts

Posted 24 March 2014 - 05:03 PM

@jfrancisco Geen probleem. Ja klopt; D-serine valt voor zo ver ik weet niet in Nederland te krijgen, en alhoewel iHerb echt een fijne, goedkope, en snelle service is, hebben ze het niet. Voor zover ik weet hebben ze alleen bij Smartpowders en Prototype Nutrition, alleen de laatste is duurder. Smartpowders heeft trouwens 10 dollar verzendkosten, dus dat valt nog wel mee. Sarcosine heb ik inderdaad bij Hinmeijer gekocht, alhoewel het verzenden duur was en lang duurde. Bovendien heb ik geen effect gezien met hun Sarcosine.. Ik weet niet of dat aan mij ligt, of aan het product, maar aangezien ik toch nog D-serine wil bestellen bij Smartpowders, denk ik dat ik er maar gelijk Sarcosine bij bestel (ik had alleen bij Hinmeijer besteld omdat SP toendertijd uitverkocht was). Pregnenolone sulfaat is inderdaad lastig om aan te komen; voor zover ik weet zou je dat uit China moeten bestellen. Hier is wel een interessant artikel erover. Pregnenolone zou vergelijkbaar moeten zijn. Oh, en LMM is niet te vergelijken met Sarcosine; LMM werkt op NGF, en voor zover ik weet doet Sarcosine dat niet. Een goed merk is Fungiology of Fungi Perfecti (het laatste is het merk van Paul Stamets; een beroemde mycologist). En NAC is zeker het proberen waard; helaas doet het voor mij niks, maar zoals tylerdurden zei werkt het wel heel goed voor andere mensen. Als LMM niks voor je doet, zou je Cerebrolysin kunnen proberen. Trouwens, als je korting wilt bij iHerb kun je mijn code gebruiken: KSK702

@tylerdurden dat is wel interessant; die ervaring van jou met DMG. Wellicht dat ik dat probeer als al het andere faalt.

#26 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 24 March 2014 - 05:13 PM

Tnx
Ik ga de lions mane proberen en daarna de sarcosine en d serine proberen en eventueel pregnogelone. Ik wil het namelijk wel rustig aanpakken zodat ik kan zien wat wat doet.
Ik zal het artikel even doornemen bedankt voor je code.

#27 YoungSchizo

• 855 posts

Posted 24 March 2014 - 05:49 PM

Wat nou als ik die CBD druppels in m'n vaporizer stop en het dan op rook, zal dat gevaarlijk zijn en/of effectief als onder de tong? Vet dat apollyon.nl hun assortiment hebben uitgebouwd, paar maand geleden verkochten ze geen hoge concentraat CBD, moest je perse met die kwakzalvers van Mediwiet contact opnemen voor een afspraak e.d.

Dutch invasion on Longecity :|o

Trouwens, vergeet Pregnenolone Sulfaat, daar zal je waarschijnlijk niet geld genoeg voor hebben, misschien ook wel, als je zakken heel heel diep zijn :wacko:
  • like x 1

#28 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 24 March 2014 - 06:37 PM

Mijn zakken zijn niet zo diep hopelijk werkt het andere ook.
Betreft de cbd ik zou het niet weten ik weet wel dat het op recept is te krijgen had het met mijn psychiater erover aangezien ik zelf geen roker ben kost me 50 pm zei die. En hij had het wel over dat ik vaporizer moest aanschaffen.

#29 formergenius

• 708 posts

Posted 24 March 2014 - 07:07 PM

@YoungSchizo Das wel belachelijk duur zeg.. Kan je alsnog beter uit de US bestellen. Wat betreft CBD olie rechtstreeks in een vaporizer stoppen; volgens mij, als het simpelweg met glycerine is gemengd, dan moet dat gewoon kunnen.. Zou wel goed kijken waar je je CBD olie vandaan haalt; zo had ik die CanChew wat prima werkte, maar die CibDex werd ik stoned en paranoia van.. Klopt toch niet helemaal lijkt me. Qua effectiviteit.. weet ik niet precies. Zou kunnen dat je er meer van moet nemen, en ik weet ook niet of CBD evt. met hitte omzet naar andere cannabinoiden.. Dacht daar ooit een filmpje over te hebben gezien op YouTube. En als het niet omgezet word, of het afbreekt, danwel niet minder opneemt in de longen. Geen idee.

@jfrancisco Goh, ik dacht dat het beste wat je kon krijgen dit was. Vraag me af hoeveel mg dat is, en of er THC in zit. Zou toch een stuk goedkoper uitvallen.. Je hebt wel een meegaande psych dan!

sponsored ad

• Advert
Advertisements help to support the work of this non-profit organisation. To go ad-free join as a Member.

#30 jfrancisco

• Topic Starter
  • 49 posts

Posted 24 March 2014 - 08:13 PM

@formergenius
Mijn psychiater is idd wel erg meegaand.
Als ik met medicatie voorstellen of wat dan ook kom dan vind hij het altijd wel goed.
Als het geen verkeerde interactie met andere meds zou geven, of totaal niet bij mijn klachtenpatroon past.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users